Week 2 - Puerto Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Andrea Berg - WaarBenJij.nu Week 2 - Puerto Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Andrea Berg - WaarBenJij.nu

Week 2 - Puerto Quito

Door: ik

Blijf op de hoogte en volg Andrea

21 Juli 2014 | Ecuador, Quito

De Jungle. Er is hier helemaal niemand of niks. Echt niet verwacht! Er zijn 2 mensen die koken maar die spreken alleen spaans. Als ik hier in mijn eentje was geweest! Het is súperwarm. Overal mosquitos. Maar de natuur is zó mooi. Planten die je alleen op discovery channel ziet. Het is bijna donker en nog steeds 30 graden. Het kriebelt. Ik denk dat de halve dag uitrusten wordt.
Ik denk aan de week hiervoor, in een drukke vieze stad waar altijd overal mensen zijn. In quito zijn ze gewend aan foreigners, ze kijken je niet aan. In Puerto Quito zit iedereen je aan te staren haha. In de verte hoor ik vogels, krekels, kikkers. In quito zaten we in ee nhuis net naast het uitgaanscentrum, oordoppen in! Kaboenk kaboenk! Veel Europese muziek ook. Tot laat in de nacht uitgaan.
Vuurvliegjes!
De bus hiernaartoe was al een avontuur! Waar gaat de bus? Waar kan je kaartjes kopen? Er is geen busstation in Puerto Quito. We worden aan de kant van de straat gedumpt. Wie komt ons ophalen? Moeten we een taxi nemen? Wat is het hier warm. Het telefoonnummer op ons itinerary klopt niet. Twee vrouwen komen naar ons toe en vragen ons iets spaans. Geen idee!
Kriebel! Echt even wennen. Een kikker? Een vogel? De lucht licht op. Veel vuurvliegjes!
De vrouwen zeggen dat we onze tassen hier moeten laten en dat we een rondje gaan lopen. Je moet ze maar net vertrouwen. De mensen die ver weg wonen komen hier op zondag om spullen te kopen. Op zaterdag is de rustdag en gaan ze naar de kerk. Er is een schattig strandje bij de rivier waar mensen zwemmen. We gaan de auto in. Door de jungle. Verder en verder. Hobbelweggetjes van stenen. Een huisje van bamboe en hout. Niks, niemand hier.
De profesor is een echte local hippie, gewapend met machete gaan we de omgeving verkennnen. Zijn lange haar in een staart, een pluk blond geverfd, plukken dreadlocks. De lessen zijn erg grappig. Hij heeft zijn eigen ecologische fruitbomen tuin, of we voor zijn 'pagina web' foto's willen maken. Tijdens de les vliegen kleine kolibris langs en het is moeilijk concentreren met kleurrijke spechten achter het whiteboard. We studeren in de openlucht. Tijdens de 'pausa' kun je uitrusten in een hangmat. Er werken veel jardineros om de planten bij te houden. Het is warm, maar lange broek en shirt zijn nodig tegen de muggen. 'smiddags gaan we de tuin in. Overal zijn cacaobomen waar grote vruchten aan hangen. Patrick klimt met zijn machete de boom in en hakt er 1 af. De bonen hebben een vloeistof eromheen die heel dulce is. de bonen moeten 5 dagen drogen. daarna bakken we ze boven een zelfgemaakt vuurtje, waarna de schil eraf geplukt kan worden. De bonen grinden we 2x. Daarna met melk of water en een beetje azucar in een kom boven het vuur. Daarna gooien we de pasta over bananen - que rico! wat lekker! Nog nooit zulke lekkere chocolate geproefd. Verser dan vers kan het niet.
In de tuin plukken we ook naranjas, mandarines, kaneelbladeren voor in de thee, mieren die smaken naar broccoli. veel planten zijn geimporteerd uit africa, noord-america, azie.
Je wordt wakker met duizend verschillende gekke vogelgeluiden.
De insectenetende bloemen zijn erg mooi!
De volgende dag naar de finca van de buren. Nog meer fruit! De ene nog lekkerder dan de andere. Waarom hebben we die in Nederland niet? Ook een erg lekkere noot. Sommige vruchten zijn medicinaal (stinkt naar de ergste soort tenenkaas, ik kan even niet meer ademen). En een vrucht waarvan de pitjes rood afgeven - fel rood- om je gezicht mee te besmeuren als een indiaan. In een boom zie ik dezelfde paarse plant dieik in een potje thuis heb staan!
In de boom aan het eind zit een heel klein papegaaitje! Groen met blauw. Hij kijkt me aan en probeert de geluiden te reproduceren die ik fluit. Hij klimt een stukje naar beneden, behandig zijn klauwen en bek gebruikend, en knabbelt daar aan de steel van een blad. Het blad valt naar beneden en hij kijkt me betekenisvol aan. Was dat een kado? Of een aanval? Hij probeert het nog een keer maar geeft halverwege op.
;smiddags komen we een auto tegen met een vriend van patrick. Of we mee willen cervezas drinken in het dorp. Hij is een Americaan, dus ik ben al lang blij dat ik met iemand normaal kan communiceren
Een krakkemikkig karretje over een hobbelige weg. Dat is de bus. Als je eruitwil moet je hard op de zijkant raggen en dan stop ie. hij is open aan de zijkant zodat je eruit kan springen, een meter hoog. Veel straathonden hier. Je kan het niet echt een weg noemen, gooi een paar stenen bij elkaar en dat is het.
Op woensdag 'sochtends weer les (de pauzes beginnen steeds langer te duren). Een grote kolibri vliegt langs mn oren. Zijn vleugels maken het geluid van een hongerig varken brrrbrrr. Een andere vogel met oranje kop zit rustig te wachten. 'smiddags naar de waterval. Marcus, Daniel, Luis gaan ook mee. De weg ernaartoe is heel apart, je loopt gewoon midden door een oerwoud. Zulke mooie planten. Alle bladeren zijn hier 10x groter dan in NL. Als er één van een boom valt hoor je zo'n harde klap dat je schrikt. 'surreal' denk ik. Patrick port af en toe in gaten in de muur. Op de heenweg en op de terugweg heeft ie dr: een tarantula!! Niet gevaarlijk hoor! Grote, bruine spin met veel haar. P lokt hem uit het hol en pakt hem bij z'n nek vast. Zn huid is wel venomous. We steken twee riviertjes over en staan dan voor een waterval van 12 meter hoog. Er staat een groep jongens bovenaan maar ze durven niet te springen. Wij gaan een stukje zwemmen en in de grot de vleermuizen pesten. Dan kijken we toe hoe Patrick het touw pakt, de waterval op loopt en er daarna weer afspringt alsof het niks is. Hij wordt et open mond aangekeken. Ook dani springt eraf. Marcus kan niet zwemmen en staat triest in het ondiepe in zn zwembroekje. Erna, sugarcane, wat lijkt op bamboe, uitpersen in een grote handmatige pers. Met wat citroen is het zoete water errug lekkur. Erna, natuurlijk, meer cervezas! 'savonds horen we dat marcus naar het ziekenhuis is omdat ie koorts heeft.
Op donderdag begint de les met 2 uur lang verhaal over hoe het schoolsysteem werkt en de plannen van het nieuwe government. Ook Darwin de buurman mengt zich in het gesprek. Scholen zijn gratis, maar vervoer is nog een probleem Heb je een bepaald aantal punten gehaald in highschool, moet je dit gaan studeren dat aantal punten = dat studeren. Maar de meesten gaan niet studeren. De uni is te ver weg.
'smiddags gaan we de 'artisania' doen, maar gewoon van patrick zelf. Hij heeft een noot, van de grond, in stukken gesneden, van de korst kan je ringen maken met veel schuren en wat olie. Ook een armbandje knopen, kost veel tijd en is warm.
Om een uur of 4 komt Luis aanzetten met mojito's en een gitaar. Patrick gaat zijn favoriete dish koken voor ons; papagayo. Een stamppot (!) van verschillende kleuren groenten en aardappelen. Bij kaarslicht! De mojitos zijn erg lekker, Luiz zingt hard!
Pan de Yuca is lekker!
Erna gaan we aguardiente halen, de locale drank. Bij de finca van Patrick 'salamandra' is het erg gezellig. Hij heeft zijn eigen dining area, een keuken, een bos en twee cabins bij de rivier. Heel indrukwekkend, de cabins hebben een hangmat, waar je oven de rivier kunt hangen waar je veel vuurvliegen ziet en bullfrogs hoort. Luiz zingt nog meer liedjes, meer cuba libres, meer aguardiente en dansen bij de mp2speler van de auto. top!